nuffy1

OOO-lalalalala

Friday, February 1, 2013

alkisah keranamu limapuluh ringgit

  zaman duit pesen ni saya tak tau la tahun bape. mebi ketika zaman awal saya sebagai kekanak. masa tu mmg tak penah tgk pun duit nilai beso ni. tau duit syiling je papa bagi tiap kali balik hutan. g beli jajan kat block belakang umah. hiphip horeyhorey.


 ok. yg ni mmg selalu la tengok skg. kalau bwk sekeping ni g kipmart - dapat la ayam 2 ekor yg sedang2. rega dlm rm25.00. belen tu leh beli ikan caru.  ikan kembung. ikan pari. errr... mcm dah lebih budget lak. ok... ikan caru sekilo rm6. ikan kembung pun lebih kurang... katalah rm6. rm25+rm6+rm6 = rm37. oo.. boleh la beli ikan pari. 2 slice tu kadang rm10. dah rm47. ada belen lg rm3... beli apa ek? cool blog boleh? milk tea chocolate plssssss... rm1.80. ada baki lg rm1.20. simpan jelah utk minggu depan lak kan.



 alkisahnya, saya bukan nak bercerita tentang isu duit lama o duit baru. belanja berapa bnyk kat kipmart o duit baki ke duit apa pun. cerita bermula ketika satu hari dulu, seorang kanak2 ni di masukkan ke spital kerana serangan pnuemonia. sekitar tahun 2009 kalau tak salah. pelawat silih berganti. biasalah.. ziarah org tak berapa sihat. selalunya kalau tak bwk buah tangan, diberi sumbangan berbentuk wang ringgit. kebetulan agaknya, si pelawat dan si ibu pesakit mebi ada konflik dalaman yg tak sape pun tahu. wallahualam... si pelawat menghulurkan wang rm50 kepada si pesakit. tapi si ibu pesakit pulak lebih2... katanya,
"eh, tak pelah.. jgn susah2" si ibu pesakit menolak pemberian itu sebaik mungkin. bukan membaling seperti di dakwa.

"ni bukan dari aku.. ada kwn aku bagi la" tegas si pelawat

bla bla bla bla.. bla bla bla bla bla
panjang gak la sesi lawatan tu. si ikuti makan sebikut bertin bulat berkaler biru sesama. konon2 la sesama.

rupanya--- jengjengjeng. oohhh drama semata2. yg diberi nama depan lain belakang lain. kuikuikui. jadi isu rupanya keranamu limapuluh ringgit tersebut. si ibu pesakit dapat cerita bahawa duit tersebut pemberian dari adik si pencerita sendiri. masa menghulur tu tak de pulak di mentionkan ni pemberian dari sipolan binti sipolan. mengapakah? sebelum si pelawat sampai spital, rupanya si pelawat dan adik si pencerita tu dah bertemu dan bertukar2 cerita. aduhai. begitukah??? kalau cerita itu dusta, maka yg bercerita itu memfitnah la kan. tapi kalau cerita tu benar, status keranamu limapuluh ringgit tu bagaimana ye??

nak di jadikan cerita... kerana si pencerita telah pun bercerita, maka si ibu ni telah berjumpa dgn si pelawat. pulangkan semua2. kerana limapuluh ringgit itu jadi isu di matanya. bercerita sana sini katanya si ibu membaling wang tersebut. aduhai...

semasa sesi pemulangan, si pelawat mengambil wang tersebut. errrr.. ustaz, bagaimana ye? sedangkan wang tersebut bukan wang dari pemberiaannya, mengapakah si pelawat tidak berjumpa dengan si pemberi sebenar dan memulangkannya dan mengatakan bahawa si ibu pesakit tidak mahu menerima wang tersebut. malah di hadapan si ibu sendiri, wang itu telah di gunakan utk membeli keperluan si pelawat utk menunaikan haji sedangkan si pelawat tahu yg si ibu memulangkan wang tersebut bukan wang miliknya sendiri. ooo. kena bersangka baik. mungkin si pelawat dah bertemu dgn si pemberi tersebut. maka boleh la di gunakan wang tersebut sewenangnya kan. ye..motipnya.. bersangka baik lah kamu ye. bersihkan perasaan. kita tak tau apa sebenarnya yg berlaku. kita hanya dapat cerita yg bersambung dari mulut ke mulut. semuanya terserah. Allah yg menentukan segalanya.

#hanya sekadar cerita tentang alkisah keranamu limapuluh ringgit.
#tiada kena mengena dengan yg ada dan tiada









Bukankah Hidup kita Akhirnya Harus Bahagia . .

No comments:

Post a Comment