nuffy1

OOO-lalalalala

Tuesday, October 2, 2012

saya sudah, anda bagaimana?

Embedded image permalink

melihat gambar ni dah tau la kut apa yg sedang terjadi. yes... saya sebagai penderma darah. pengalaman pertama dalam sejarah hidup setelah 37 thn menikmati kehidupan. saya sedar, saya tiada wang yg melimpah ruah utk di agih2kan, tiada harta yg boleh di bagi2 kan, tiba2 keinginan utk menjadi penderma darah sgt berkobar2. saya tidak menggogle apa2 pun info tentang derma darah. apa kebaikan, apa kelebihan, apa pun. larung je suka2 hati. boleh ??

"maaf puan, kaunter dah nak tutup, puan datang lain kali ye. direct kat spital pun boleh" misi berkata

"errr.... tp saya nak menderma jugak" saya berkata

"maaf ye puan..." misi berkata lagi

"tapi darah saya darah O+... tak nak ke?"

dialog paksa namanya ni. paksa jugak utk menerima saya sebagai penderma

selang beberapa minit setelah membuat muka agak kasihan disitu... 
"isi borang dulu ye puan"

alhamdulillah....

bermulalah proses pengambilan sample darah. 
cucuk sikit je kat hujung jari. 
di sahkan darah O positif

"ok, puan boleh menderma, cantik darah puan. hemoglobin pun ok. ada 13++"

terkelip mata sekejap. seingat saya.. dan setahu pengetahuan, hemoglobin saya tak pernah lepas ke angka 10++. niat yg baik di permudahkan Allah.

"tekanan darah puan pun normal. baik. lulus ye"

oo.. bersyukur. alhamdulillah. 

tengok catatan tekanan darah - 135/85

setahu saya jugak... tekanan darah saya selalunya di parah rendah. 
hanya mampu bersyukur.

dengan perasaan yg sgt bersyukur, saya relakan segalanya dengan izin Allah. 



Embedded image permalink

auch auchhhhhh aucccchhhh sedapnya
tak sakit pun
dan ianya tidak menyakitkan langsung
perasaan saya ok je. 

"doa ye puan semoga darah kuar"


ha? darah tak nak kuar ke???

lbh kurang 10 minit je, 
"ok ok..jgn pam lg"
cukup cukup

haha.. siyes, saya seperti manusia yg ok ok je. maybe perasaan saya hilang g jalan2 agaknya. 
alhamdulillah. 

dinasihatkan baring selama lbh kurang 5-10 minit. maybe utk mengelakkan saya pitam. 450ml darah yg kuar dlm masa 10 minit. cuba bayangkan saja..... tak tau apa2 pun info tentang ini. sbb sgt nekad utk pergi menjadi penderma. 

"halalkan ye darah ini, niat puan hanya Allah yg tahu. tak kira sape yg menerima darah ini, halalkan ye"

ye.. insyaAllah.... bagaimana saya menerima sepain darah satu masa dulu, skg bahagian saya utk menjadi sebahagian penderma kepada yg memerlukan. 


Embedded image permalink

Saya punya.. saya sudah...
anda bagaimana?

ianya baik utk anda. percayalah

+*searching searching searchingggggggg tettttt tetttttttttttttt all about derma darah-----------




Bukankah Hidup kita Akhirnya Harus Bahagia . .

No comments:

Post a Comment