nuffy1

OOO-lalalalala

Monday, June 13, 2011

Menjadi Rendah





Dalam dunia ini, ada yang tinggi dan yang rendah, yang miskin dan yang kaya, yang pandai dan yang kurang pandai, yang berpelajaran tinggi dan berpelajaran rendah, yang tahu banyak dan tahu sedikit, yang berjawatan tinggi dan berjawatan rendah, yang rumah besar dan rumah kecik, yang kereta besar dan kereta kecik, dan sebagainya.
Tapi kita harus tau, di sisi Allah, siapa yang lebih mulia. Hidup ini bukan utuk kaya atau mempunyai harta yang serba serbi, tapi untuk mendapatkan kebahagian yang abadi. Allah kasihkan orang yang bertaqwa. Allah tidak memandang harta dan paras rupa, kerana pada akhirnya, hanya hati yang akan membawa kita ke syurga atau neraka.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍ۬ وَأُنثَىٰ وَجَعَلۡنَـٰكُمۡ شُعُوبً۬ا وَقَبَآٮِٕلَ لِتَعَارَفُوٓاْ‌ۚ إِنَّ أَڪۡرَمَكُمۡ عِندَ ٱللَّهِ أَتۡقَٮٰكُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ۬
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)
( Surah Al-Hujurat 49: Ayat 13)





Bukankah Hidup kita Akhirnya Harus Bahagia . .

1 comment:

  1. yang penting kita hidup bersederhana n tak sombong bongkak...kerana segala kenikmatan adelah milik Allah

    ReplyDelete